Парфюмите от уд представляват луксозни аромати, извлечени от ценна смола на заразени с гъбична инфекция дървета Aquilaria. Тези изключителни парфюми притежават богат, дървесен, мускусен и ориенталски аромат, който се развива уникално върху кожата на всеки човек. Агаровото дърво (уд) е един от най-скъпите съставки в парфюмерията, като килограм висококачествен уд струва колкото килограм злато.
Удът се добива от смола, произведена от дървета Aquilaria, когато те се заразят с определена плесен или гъбичка Phialophora parasitica. Защитният механизъм на дървото срещу тази инфекция води до производството на тъмна, ароматна смола, която насища сърцевината и я трансформира в агарово дърво. Основните източници на агарово дърво включват Тайланд, Лаос, Бирма, Виетнам и Индия.
Само приблизително 1 от 100 дървета Aquilaria естествено съдържа ценната уд смола, което прави истинския уд изключително рядък. Поради прекомерното събиране, дърветата Aquilaria сега са защитени в много страни, което води до развитие на методи за изкуствено заразяване за производство на уд. Сложният процес на извличане допринася за статута на уда като една от най-скъпите суровини за аромати в света.
Основните активни компоненти в агаровото дърво включват сесквитерпеноиди, ароматни видове и хромонови съединения. Химичният състав варира значително в зависимост от географския произход на агаровото дърво, създавайки различни регионални профили. Удът има сложен ароматен профил, описван като богат, дървесен и често пушен, с мускусни и растителни нотки, примеси на шафран и минерални нюанси.
Научните изследвания са доказали, че удът притежава антиоксидантни способности, сравними с бутилирания хидрокситолуен и витамин Е. Ароматът се развива значително с времето, когато се нанесе върху кожата, поради сложните молекулярни взаимодействия с човешката телесна химия.
Първата документирана употреба на уд датира поне от 1400 г. пр.н.е. Удът се споменава в древни текстове, включително Библията, и се използва от хилядолетия в религиозни и духовни контексти. В будизма, удът се изгаря за подпомагане на медитативните практики. Пророкът Мохамед е наричал уда "елемент, намерен в Рая", утвърждавайки духовното му значение в ислямската традиция.
Традиционните приложения включват медицински приложения, обхващащи много векове, ароматерапевтични третирания и духовни и религиозни церемонии в различни вероизповедания. На арабски език е известен като "уд" (عود), буквално означаващо "пръчка/клон". Японците включват уд в традиционната си "кодо" парфюмна церемония, където изгарянето на дърво и смола се свързва с поезия.
Прочетете още: История на арабските парфюми
Удът се е превърнал в основна съставка в близкоизточната парфюмерия и е придобил значителна популярност в западните нишови аромати. Френският парфюмерист Пиер Монтале е известен застъпник на уда в съвременната парфюмерия. Удът се среща в различни концентрации на аромати, включително Eau de Parfum (EDP) с 15-20% ароматни масла, Pure parfum с най-висока концентрация, и Eau de Toilette (EDT) с по-ниска концентрация.
Поради рядкостта и високото търсене, много марки аромати сега използват лабораторно синтезирани формули за пресъздаване на ароматния профил на естествения уд. Удът наскоро придоби популярност сред по-младите потребители, особено Gen Z, които проявяват все по-голям интерес към отличителни обонятелни преживявания.
Удът е наличен в множество форми: висококачествени дървени чипсове, които се изгарят директно за ароматизиране на пространства (бахур), масло (dhanal уд) - както чисто, така и смесено с други аромати, и като съставка в спрей формулировки. Традиционните близкоизточни приложения включват изгаряне на дървени стърготини за посрещане на гости в домовете, парфюмиране на лични дрехи чрез излагането им на дим от уд, ароматизиране на цели домакинства с богатия му аромат.
Подготовката на "бахур" включва нарязване на уд на стърготини и смесването му с други смоли за изгаряне, за да се парфюмират коса и облекло. Този традиционен метод все още се практикува широко в Близкия изток и придава уникален, траен аромат на дрехите и пространствата.
При избора на уд парфюм е важно да разберете същността на уда преди покупка, за да оцените уникалните му характеристики. Проучете различни марки и се запознайте с терминологията на парфюмите. Идентифицирайте личните си предпочитания относно топли или свежи аромати и винаги тествайте парфюмите върху кожата си преди покупка, тъй като удът взаимодейства различно с кожната химия на всеки човек.
Вземете предвид повода - някои уд композиции са по-подходящи за специални събития, докато други са подходящи за ежедневно носене. Обърнете внимание на нивата на концентрация - EDP предлагат добър баланс между интензивност и носимост. Позволете на аромата да се развие върху кожата ви поне 30 минути преди да вземете решение, тъй като удът се развива значително с течение на времето.
Научните изследвания потвърждават антибактериалните свойства на екстрактите от агарово дърво. Агаровото дърво от Виетнам има най-високо съдържание на влага поради регионалните климатични условия. Изследванията върху ролята на хромоновото съединение 2-фенилетил-бензопиран като елиситор предоставят прозрения за механизма на формиране на агарово дърво.
Опасенията за опазване доведоха до защитен статут за дърветата Aquilaria в много страни, разработване на устойчиви земеделски практики, проучване на методи за изкуствено заразяване за намаляване на събирането в дивата природа и проучване на синтетични алтернативи за опазване на природните ресурси.
Удът е надхвърлил традиционния си близкоизточен пазар, за да се превърне в глобална луксозна съставка за аромати. Традиционните близкоизточни парфюми често съдържат по-високи концентрации на чист уд в сравнение със западните адаптации. Нишовият парфюмериен пазар е възприел уда, създавайки характерни колекции с този ценен материал.
Съвременните уд парфюми обикновено смесват интензивната смола с други съставки, за да създадат по-достъпни аромати за западните пазари. Уникалното унисекс качество на уда го прави подходящ както за мъжки, така и за женски парфюми, като ароматът се представя различно върху кожата на всеки човек.